,
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
samym nazwÄ™ Vergatum" na Virgatum", co jest niedopuszczalne. Chodzi bowiem nie o obszar poroÅ›niÄ™ty czymÅ› zielonym, który miaÅ‚by odpowiadać nazwie Dubrownika, a teren pochylony (wzgórze), czemu odpowiada nazwa sÅ‚ow. Brgat, używana wczeÅ›niej, przed pojawieniem siÄ™ nazwy Srdj. Nazwa miasta w postaci Dubrownik pojawia siÄ™ po raz pierwszy niezależnie od Latopisu w dokumencie bana BoÅ›ni Kulina z 1189 r. (CDS, t. 2, nr 221). 153 Kraina historyczna, rozciÄ…gajÄ…ca siÄ™ w przybliżeniu miÄ™dzy BokÄ… Kotorska i Dubrownikiem a rejonami górnej Piwy, z głównym oÅ›rodkiem najpewniej w Trebinju. Obok Raszki i Zety, Trawunia stanowiÅ‚a trzeci oÅ›rodek paÅ„stwotwórczy Serbów. Por. J. LeÅ›ny, Trawunia, SSS, t. 6, s. 145 -147. 154 Chodzi o wymienionego dalej Lutomira, postaci skÄ…dinÄ…d nie znanej. Z dalszej relacji Latopisu wynika, że posiadaÅ‚ córkÄ™, wydanÄ… za wÅ‚adcÄ™ Trawunii Dragimira (zob. roz. XXXVII). ZmarÅ‚ prawdopodobnie ok. 1018 r. 155 Raszka, czyli kontynentalna Serbia, zob. wyżej przyp. 134. 156 Rkp. B: Lymo; rkp. W: Limo. Prawy dopÅ‚yw Driny. Jest wysoce prawdopodobne, że górny Lim stanowiÅ‚ granicÄ™ Zety i kontynentalnej Serbii. 157 Rkp. B: Ykbro; rkp. W: Ylibro. Prawy dopÅ‚yw Morawy Zachodniej. Zob. też przypis 158. 158 W Å›redniowieczu trzy ze szlaków wiodÄ…cych w kierunku wschodnim stykaÅ‚y siÄ™ z wymienionÄ… tu rzekÄ… Ibar. Jeden wiódÅ‚ od Rasu w dół rzeki Raszki i nastÄ™pnie dolinÄ… Ibaru na poÅ‚udnie od Jarinja, skÄ…d rozgaÅ‚Ä™ziaÅ‚o siÄ™ kilka szlaków na Nisz. Drugi wiódÅ‚ z Rasu przez Jele%0Å„ i Banjska do Zweczanu. Trzeci wreszcie od Rasu do Galicza (dzis. ruiny koÅ‚o Soczanicy?). Por. G. `krivanić, Putevi u srednjovekovnoj Srbiji, Beograd 1974, s. 107 - 108 i mapa po s. 96. Z tym ostatnim szlakiem Å‚Ä…czy wydarzenia odnotowane w Latopisie `iaić (s. 446), gdyż na rzece Ibar miaÅ‚y znajdować siÄ™ jakieÅ› pozostaÅ‚oÅ›ci mostu (VINJ, t. 4, s. 25, przyp. 45). O randze tego szlaku, którym w 1149 r. posuwaÅ‚y siÄ™ też najpewniej oddziaÅ‚y cesarza Manuela Komnena, zdajÄ… siÄ™ Å›wiadczyć istniejÄ…ce wówczas koÅ‚o Galicza jakieÅ› urzÄ…dzenia obronne typu polowego (Ä¿ ºÁ·ÃÆͳµÄ¿½), por. VINJ, t. 4, s. 25. 159 Rkp. B: Caldaneo; W: Caldanae. Nazwa, wywodzÄ…ca siÄ™ od Å‚ac. caldatio" 'ogrzewanie', wskazuje na zródÅ‚a ciepÅ‚ej wody. Identyfikuje siÄ™ jÄ… z dzis. miejscowoÅ›ciÄ… Banja koÅ‚o Nowego Pazaru (`iaić, s. 446-447). Tradycje lecznicze wykorzystywania tutejszych wód siÄ™gajÄ… czasów rzymskich. Por. M. Mirković, Beneficijarna stanica kod Novog Pazara, %7Å„iva antika, 21, 1971, nr 1, s. 263-271. Obecna Banja leży w bezpoÅ›rednim sÄ…siedztwie, wspomnianego w Latopisie koÅ›cioÅ‚a (cerkwi) Zw. Piotra (tzw. Petrova crkva). Pierwotnie byÅ‚a to rotunda-tetrakonch z półokrÄ…gÅ‚Ä… apsydÄ… i zewnÄ™trznym narteksem, pokryta kopuÅ‚Ä… wspartÄ… na narożnych trompach (skrzyżowanie cech wschodnich i zachodnich). PowstaÅ‚a ona na gruzach baptysterium z VI w. Przyjmuje siÄ™, że wzniesiona zostaÅ‚a przed XI w., a tym samym należy do najstarszych z zachowanych budowli sakralnych kontynentalnej Serbii. Zob. W. Mole, Sztuka SÅ‚owian poÅ‚udniowych, WrocÅ‚aw 1962, s. 62; S. Radoj%0Å„ić, Geschichte der serbischen Kunst von den Anfängen bis zum Ende des Mittelalters, Berlin 1969, s. 6 i n. IstniejÄ… również tendencje cofania poczÄ…tków tej budowli do w. IX. Najnowsze badania omawiajÄ…: J. Neaković, R. Nikolić, Petrova, crkva kod Novog Pazara, Beograd 1987. Zapewne z XI w. pochodzÄ… natomiast fragmenty najstarszych fresków, zachowanych niestety bardzo sÅ‚abo. NawiÄ…zujÄ… one częściowo do preromaÅ„skiego malarstwa zachodnioeuropejskiego, zwÅ‚a- szcza rzymskiego (freski z IX w. w San Clemente w Rzymie i z poczÄ…tków X w. w Cimitile). J. Maksimović (Srpska srednjovekovna skulptura, Novi Sad 1971, s. 19) nie wyklucza, że zachodnie cechy najstarszych fresków mogÅ‚y dać poczÄ…tek legendzie Latopisu o rzymskiej" proweniencji koÅ›cioÅ‚a. Bardziej ostrożne stanowisko zajmuje M. orović-Ljubinković, %7Å„ivopis crkve svetog Petra kod Novog Pazara, Starinar, 20, 1970, s. 35-41, która skÅ‚onna jest sÄ…dzić, że freski te powstaÅ‚y pod wpÅ‚ywem oddziaÅ‚ywaÅ„ obszarów znajdujÄ…cych siÄ™ pod jurysdykcjÄ… Rzymu, nie bez wpÅ‚ywu jednak zachodnioprowincjonalnej sztuki bizantyÅ„skiej. Zbliżone stanowisko reprezentuje R. Ljubinković (Quelques observations sur le problème des rapports artistiques entre Byzance, l'Italie méridionale et la Serbie avant le XIIIe siècle, [w:] X Corso di cultura sull'arte Ravennate e Bizantina, Ravenna 1963, zwÅ‚aszcza s. 188 i n.). W jego mniemaniu dobra orientacja Latopisu w topografii okolic Rasu, jak również widoczna w najstarszej warstwie fresków inspiracja malarstwa wÅ‚oskiego (kaplica Zw. Zenona w koÅ›ciele S. Prassede w Rzymie; freski z Torcello i Cefalo), nie pozwalajÄ… caÅ‚kowicie odrzucać relacji o okolicznoÅ›ci powstania koÅ›cioÅ‚a. Ljubinković pozostawia otwartÄ… chronologiÄ™. Za wyÅ‚Ä…cznie bizantyÅ„skÄ… genezÄ… fresków opowiada siÄ™ V. Djurić, Vizantijske freske u Jugoslaviji, Beograd 1975, wyd. II, s. 25 -26, 189 (przyp. 22), gdzie też szczegółowe zestawienie stanowisk i literatury. Zdaniem Siaicia (s. 446) Latopis w sposób tendencyjny naÅ›wietla rzymskie rzekomo poczÄ…tki tutejszego koÅ›cioÅ‚a, pragnÄ…c pokazać jego katolickÄ… genezÄ™. Pózne jednak przekazy, niezależnie od Latopisu, Å‚Ä…czÄ… również poczÄ…tki koÅ›cioÅ‚a z dziaÅ‚alnoÅ›ciÄ… misjonarzy (Dj. Slijep%0Å„ević, Istorija Srpske pravoslavne crkve, t. 1, München 1962, s. 53). Nie można wiÄ™c wykluczyć możliwoÅ›ci wyksztaÅ‚cenia siÄ™ tutejszego biskupstwa ok. 1089 r. w okresie przynależnoÅ›ci do metropolii barskiej. Zob. też przyp. 161. 160 Rkp. B: Belli; W: Bello. Zdaniem `iaicia (s. 447) Å›ladem istnienia niegdyÅ› takiej miejscowoÅ›ci jest dzisiejsza wieÅ› Podbijelje, na północ od Nowego Pazaru. PoglÄ…d ten zostaÅ‚ powszechnie przyjÄ™ty w historiografii. Por. J. Kova%0Å„ević, Pazariste, rezultati dosadaanjih arheoloakih radova, Novopazarski zbornik, 1, 1977, s. 7; E. Muaović, Petrova crkva u Letopisu popa Dukljanina, Istorijski zapisi, 32, 1979, nr 4, s. 101. Banaaević (s. 115) sÄ…dzi, że sÄ… to jednak wszystko legendy topograficzne, nie zauważajÄ…c pomimo wszystko dobrej orientacji autora Latopisu w topografii okolic dzisiejszego Nowego Pazaru. 161 Pierwsza wzmianka o tutejszym biskupstwie pochodzi z chrysobulli cesarza Bazylego II, wystawionej w maju 1020 r. dla Ochrydy (Ivanov, s. 558). Autentyczność tego dokumentu, jak również dwóch pozostaÅ‚ych, wystawionych przez Bazylego II dla Ochrydy, budzi jednak wÄ…tpliwość. Por. S. Antoljak, Izvori za historiju naroda Jugoslavije, srednji vijek, Zadar 1978, s. 68 - 69. Stanowisko Antoljaka skÅ‚onny jest również akceptować D. A. Zakythinos, Byzantinische Geschichte 324 - 1071, Wien Köln Graz 1979, s. 364 i p. 360. V. Popović, Episkopska sediata u Srbiji od IX do XI veka, Godianjak grada Beograda, 25, 1978, s. 33-38, przypuszcza natomiast, że Ras wraz z Niszem, Lipljanem i Prizrenem znalazÅ‚ siÄ™ już u schyÅ‚ku X w. pod obedien- cjÄ… Ochrydy. Z zachowaniem daleko idÄ…cej ostrożnoÅ›ci, co do możliwoÅ›ci powstania biskupstwa w Rasie jeszcze przed 1020, prezentuje swe stanowisko Kalić, s. 29 - 30. Por. też wyżej przyp. 159. 162 Przypuszczalnie tereny leżące na poÅ‚udnie od Sawy, poniżej historycznego Zremu. Obszar ten okreÅ›lany również mianem ulterior Sirmia" pojawia siÄ™ w 1229 r. Por. Dj. Radoji%0Å„ić, Duklanin o Sremu, Glasnik Istoriskog druatva u Novom Sadu, 3, 1930, s. 20-29; M. Dinić, Srednjovekovni Srem, ibidem 4, 1931, s. 4 - 5 (reed. w: Dinić, SZ, s. 273, 276 i n.). 163 Wydarzenia bliżej nie znane. Por. V. orović, Historija Bosne, Beograd 1940, s. 146 - 147. JeÅ›li chodzi o nazwÄ™ równiny, w grÄ™ może [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ] |
Podobne
|