,
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
wrażeń zmysłowych. Nasze doznanie zawiera na ogół więcej informacji, niż utworzone na jego podstawie doświadczenie zewnętrzne. Analiza danych zmysłowych w systemie percepcyjnym wykazuje, gdzie powinny one zostać zmodyfikowane dla lepszej kontroli zachowań, co nie jest dla podmiotu świadome, ani dostępne introspekcyjnie. Na podstawie 65 Por. D.C. Dennett, Brainstorms, s.167. 66 Por. D. Hume, A Treatise of Human Nature, s. 55. 67 Termin reflexion tłumaczony może być jako: odbicie, odzwierciedlenie, namysł, zastanowienie, refleksja. Dennett przyjmuje najwidoczniej, że (jakiekolwiek tłumaczenie zostanie zastosowane) związane z reflexion wrażenie spełniane będzie wewnętrznie w umyśle. http://kognitywistyka.prv.pl 48 P. CZARNECKI, Koncepcja umysłu w filozofii Daniela C. Dennetta 49 działania systemu percepcyjnego, który potrafi dodawać do doświadczenia elementy, których nie ma w pierwotnym doznaniu można wnioskować o podobnej naturze wrażeń zmysłowych i wyobrażeń mentalnych. 3.4. Zwiadomość w sensie awareness i świadomość w sensie consciousness Terminy: consciousness i awareness używane są zazwyczaj w języku angielskim jako synonimy. Dennett uważa, że powoduje to trudności w sformułowaniu poprawnej teorii świadomości. Postanawia on uściślić znaczenia tych terminów. Pierwszą rzeczą, którą należy zauważyć jest to, że mogą one być użyte intencjonalnie lub nieintencjonalnie. Użycie intencjonalne charakteryzuje się świadomością czegoś, a użycie nieintencjonalne ogólnie dotyczy bycia świadomym aktualnej sytuacji68, na przykład takiej, że jest się świadomą formą życia. Dennett proponuje następnie unikanie stwierdzeń typu: świadomy, że [consciouss that] i tłumaczenie terminu świadomy czegoś [consciouss of] zawsze jako aware of. Dla spotykanego czasem nieintencjonalnego użycia terminu świadomość , jako awareness, wprowadza tłumaczenie go na czujność [alertness], co można jego zdaniem podporządkować pod tę samą kategorię co nieintencjonalne użycie terminu świadomość , zarówno w sensie consciousness, jak i awareness. Zwiadomość w sensie consciousness i świadomość jako awareness to dwa różne fenomeny, które Dennett analizuje osobno. Zwiadomość pojęta jako awareness zależna jest od dwóch rodzajów cech. Jedną z nich jest nasza zależność od świadomości rzeczy w naszym otoczeniu dla poruszania się. Ze względu na reakcje zwierząt na środowisko uznajemy, że są one świadome [aware]. Nie interpretują jednak otaczających je rzeczy tak jak ludzie. Dogodniej jest przypisać świadomość ludziom, gdyż mogą oni opowiedzieć o tym, czego są świadomi. Stąd wiemy, że mają dostęp do treści swej świadomości. Nie zawsze jednak kontrola zachowania idzie u człowieka w parze z możliwością zakomunikowania kolejnych posunięć. Dennett wnioskuje stąd, że można je traktować rozłącznie. Użycie terminu: świadomość [awareness] Dennett przekształca w jego formę właściwą dla postaw propozycjonalnych. Pisze on odtąd już tylko: świadomy, że [aware that], co zwykle wiąże się ze stwierdzaniem prawdziwości. Wyróżnia następnie dwa rodzaje świadomości [is aware]: 1. A jest świadomy-1, że p w czasie t wtedy i tylko wtedy, jeżeli p jest treścią stanu na wejściu centrum mowy A, w czasie t. 2. A jest świadomy-2, że p w czasie t wtedy i tylko wtedy, gdy p jest treścią pewnego zdarzenia wewnętrznego A w czasie t, które kieruje aktualnym zachowaniem. Centrum mowy rozumie Dennett w funkcjonalnym lub logicznym, nie anatomicznym sensie. Zwierzęta nie posiadają go i są tylko świadome-2 [aware-2]. W ten sposób mogą również być świadome maszyny cybernetyczne. Jeżeli do maszyny takiej dołączone zostałoby centrum mowy, to byłaby ona świadoma-1 [aware-1]. Te dwa rodzaje świadomości wyczerpują całą przestrzeń możliwości tak, że nie ma potrzeby wprowadzania świadomości-3 [awareness-3]. W jednym z proponowanych systemów poznawczych, nazywanym maszyną percepcyjną, [ Pobierz całość w formacie PDF ] |
Podobne
|