, 03.Ĺťydowskie dzieje 

[ Pobierz całość w formacie PDF ]

precyzyjną definicją tego, jaka dziewica może zostać żoną Arcykapłana".
Czy kobieta, która straciła błonę dziewiczą w wypadku, nadal jest dziewicą? Czy znaczenie
ma fakt, że wypadek nastąpił przed osiągnięciem przez nią wieku trzech lat czy pózniej? Co
Spowodowało pęknięcie błony? Metal czy drewno? Czy stało się to podczas wspinaczki na
drzewo? A jeśli tak, to czy kobieta schodziła z drzewa, czy nań wchodziła? Czy stało się to w
sposób naturalny czy nienaturalny? Wałkuje się szczegółowo tę i całą masę innych kwestii.
Każdy żydowski uczony musiał dokonywać setki podobnych analiz, zaś miarą ich uczoności
była umiejętność zagłębiania się w takie problemy, ponieważ - jak wykazano powyżej -
zawsze można wniknąć w problem jeszcze głębiej. Mimo iż Talmud został ostatecznie
zredagowany, proces rozwijania go wciąż trwa.
Między okresem talmudycznym (zakończonym mniej więcej około roku 500) a okresem
judaizmu klasycznego, (który datuje się gdzieś od roku 800) istnieją dwie zasadnicze różnice.
Talmud zakreśla obszar geograficzny, do którego się ogranicza, natomiast przedstawiona w
nim żydowska wspólnota to społeczeństwo "W pełni rozwinięte", którego podstawą jest
rolnictwo.
(Chodzi, więc o obszar Mezopotamii i Palestyny.) Mimo iż w czasach, o których mowa, żydzi
żyli także na terytorium cesarstwa rzymskiego oraz na terenach cesarstwa sasanidzkiego
(Persja) z Talmudu wynika całkiem jasno, że powstawał on  przez prawie pół tysiąca lat - na
stosunkowo niewielkim obszarze.
%7ładen uczony spoza Mezopotamii i Palestyny nie brał udziału w opracowywaniu tesktu, a
tekst z kolei nie odzwierciedla stosunków społecznych, jakie istniały poza tymi dwoma
obszarami.
Bardzo mało wiemy na temat warunków społecznych i religijnych panujących w okresie
trzystu lat, pomiędzy rokiem 500 a 800. Jednakże po roku 800, gdy pojawia się więcej
szczegółowych informacji historycznych, widać, że dwie wspomniane wyżej cechy uległy
"odwróceniu". Talmud Babiloński (a w mniejszym stopniu także literaturę talmudyczną)
uznano za autorytatywny, dzięki czemu był przedmiotem badań we wszystkich wspólnotach
żydowskich. We wspomnianym okresie społeczeństwo żydowskie przeszło głęboką
przemianę, jednakże nie objęła ona warstw chłopskich.
Społeczne implikacje tej przemiany omówione będą w rozdziale IV. Tutaj zastanowimy się
jedynie nad tym, w jaki sposób Talmud zaadaptowany został do nowych - geograficznie
znacznie szerszych, społecznie zaś zawężonych i radykalnie odmiennych warunków judaizmu
klasycznego. Zajmiemy się zatem jedną z najważniejszych moim zdaniem metod adaptacji, a
mianowicie metodą "pozwoleń", które dla uproszczenia będę nazywał "dyspensami".
DYSPENSA
Jak już wspomnieliśmy, system talmudyczny jest systemem szalenie dogmatycznym i nie
zezwala na jakiekolwiek rozluznienie reguł, nawet w sytuacji, gdy trzymanie się ich w
zmienionych warunkach czy okolicznościach prowadzi do absurdu.
W odniesieniu do tekstów Talmudu - a w przeciwieństwie do Biblii - obowiązuje dosłowne
ich rozumienie i nikt nie ma prawa do jakiejkolwiek interpretacji. Jednakże w okresie
judaizmu klasycznego pewne reguły stały się dla klas rządzących - rabinów i ludzi
zamożnych - nie do zniesienia. Właśnie w interesie tych klas obmyślono metodę oszustwa,
polegającą z jednej strony na trzymaniu się litery prawa, z drugiej zaś pogwałcaniu jego
ducha i intencji. Tak oto powstał oparty na hipokryzji system dyspens (heterim), który stał się
moim zdaniem główną przyczyną dewaluacji wiary mojżeszowej w jej wydaniu klasycznym.
(Drugą przyczyną utraty przez nią znaczenia był żydowski mistycyzm, chociaż wywierał
wpływ znacznie krócej.)
I znowu, dla lepszego zilustrowania, jak ten system działał, posłużmy się przykładami.
1. Naliczanie odsetek. Talmud zabrania żydom, pod grozbą dotkliwych kar, pobierania
odsetek od pożyczki udzielonej drugiemu żydowi. (Większość znawców Talmudu uważa
wręcz za obowiązek religijny ściągnięcie jak najwyższych odsetek od goja.)
Zciśle określone reguły zakazują osiągania jakichkolwiek korzyści z pożyczania pieniędzy
drugiemu żydowi, choćby nawet w symbolicznej formie. Ponadto karze podlegają wszyscy
uczestnicy takiej niedozwolonej transakcji, włącznie ze skrybą, świadkami etc. Talmud
nakłada na nich piętno osoby wyjętej spod prawa, której nie wolno nawet zeznawać przed
sądem, gdyż biorąc udział w tak podłym procederze żyd wyparł się boga Izraela. Nie ulega
wątpliwości, że prawo to zostało przykrojone do potrzeb wieśniaków i rzemieślników bądz
małych społeczności żydowskich, zarabiających na pożyczaniu pieniędzy nie-żydom.
Jednakże w szesnastowiecznej Europie Wschodniej (szczególnie w Polsce) sytuacja była inna.
Społeczność żydowska była, bowiem liczna i w wielu miastach stanowiła większość. Chłopi,
zmuszeni do graniczącej z niewolnictwem pańszczyzny, nie mieli potrzeby pożyczania
pieniędzy, zaś udzielanie pożyczek możnym było przywilejem tylko nielicznych bogatych
żydów. Toteż większości żydów pozostawało robienie interesów między sobą.
Wymyślono więc specjalną regułę (zwaną heter 'iska  co można przetłumaczyć jako [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • modemgsm.keep.pl