,
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
a ich wynikiem jest pewien produkt, który podlega ocenie (np. gazetka Êcienna, informator o szkole, projekt wycieczki). Projekt powinien byç oceniony zgodnie z ustalonymi wczeÊniej kryteriami (np. po- prawnoÊç j´zykowa, kreatywnoÊç, wartoÊç estetyczna). Oceny dokonuje nauczyciel, ale moÝna teÝ za- proponowaç uczniowi, aby sam oceni" to, czego si´ nauczy" i ile czasu poÊwi´ci" na t´ prac´. JeÊli praca mia"a charakter zespo"owy, waÝne jest, aby na ocen´ danego ucznia wp"yw mia"a ocena innych uczniów, wspó"pracujàcych z nim przy realizacji projektu. Oceniany jest wtedy stopie’ zaangaÝowania w realiza- cj´ projektu. 40 C. Ocena globalna (ca"oÊciowa) wyników ucznia Na ocen´ globalnà ucznia powinny mieç wp"yw wyniki zarówno oceny formalnej, jak i nieformalnej. Na formalnà globalnà ocen´ osiàgni´ç ucznia sk"adajà si´ nast´pujàce kryteria pozostajàce w stosunku 3: 3: 1. Kompetencja komunikacyjna: skutecznoÊç komunikacyjna (umiej´tnoÊç osiagni´cia celów komunikacyjnych dzi´ki stosowaniu wie- lu strategii komunikacyjnych, w tym równieÝ niewerbalnych); p"ynnoÊç oraz logika wypowiedzi (zachowanie odpowiedniego tempa wypowiedzi, klarownoÊç wy- wodu); umiej´tnoÊç doboru Êrodków wypowiedzi (stosowanie Êrodków w"aÊciwych dla sytuacji i typu inter- akcji). Kompetencja w zakresie struktury j´zyka: poprawnoÊç gramatyczna (stosowanie w"aÊciwych form i struktur gramatycznych, chociaÝ naturalne jest równoleg"e okazjonalne pojawianie si´ form niepoprawnych, czym charakteryzuje si´ równieÝ j´zyk rodzimy uÝytkownika); zakres stosowanych Êrodków j´zykowych (dysponowanie szerokim zakresem Êrodków j´zykowych i struktur umoÝliwiajàcych stosowanie najodpowiedniejszych dla danej sytuacji). PoprawnoÊç fonetyczna/ortograficzna wypowiedzi: stopie’ wyrazistoÊci wypowiedzi i zbliÝenia do standardowej fonetycznej normy/poprawnoÊç orto- graficzna wypowiedzi pisanej. Przyk"ad zastosowania kryteriów przy ocenie globalnej ilustruje poniÝsza tabela: Ocena globalna: Rodzaj sprawnoÊci Ocena minimum maksimum A: kompetencja komunikacyjna skutecznoÊç komunikacyjna 1 2 3 4 5 6 6 18 punktów p"ynnoÊç oraz logika wypowiedzi 1 2 3 4 5 6 umiej´tnoÊç doboru Êrodków wypowiedzi 1 2 3 4 5 6 B: kompetencja w zakresie struktury j´zyka zakres Êrodków j´zykowych zastosowanych 1 2 3 4 5 6 4 12 punktów w wypowiedzi poprawnoÊç gramatyczna 1 2 3 4 5 6 C: poprawnoÊç fonetyczna i ortograficzna 1 2 3 4 5 6 2 6 punktów wypowiedzi Ocena ko’cowa: 12 pkt. (minimum) = ocena mierna 18 pkt. = ocena dostateczna 24 pkt. = ocena dobra 30 pkt. = ocena bardzo dobra 36 pkt. = ocena celujàca KaÝda sprawnoÊç oceniana jest oddzielnie, a ocena ko’cowa to wypadkowa uzyskanych ocen jednost- kowych, dlatego teÝ taki sam stopie’ moÝe uzyskaç ucze’, który wykazuje si´ poprawnoÊcià w ramach ubogiego repertuaru Êrodków j´zykowych, jak i ten, który dysponuje bogatszym s"ownictwem czy teÝ duÝà swobodà wypowiedzi ze szkodà dla poprawnoÊci komunikatu. www.wsip.com.pl 41 Sugeruje si´, aby w fazie pierwszej nauczyciel mia" moÝliwoÊç podwyÝszenia i obniÝenia oceny zo- biektywizowanej (formalnej) w zaleÝnoÊci od oceny nieformalnej. JeÊli dostrzeÝe, Ýe ucze’ jest bardzo zaangaÝowany w proces uczenia si´ j´zyka, nawet jeÊli jeszcze nie zawsze przynosi ono widoczne wyni- ki, sugerujemy podwyÝszenie stopnia. Docenienie wysi"ku ucznia o mniejszych zdolnoÊciach lub gor- szych warunkach domowych b´dzie go motywowaç do dalszych wysi"ków, podczas gdy brak sukcesu w przypadku duÝych stara’ moÝe prowadziç do zniech´cenia. Poza tym w sytuacji szkolnej najcz´Êciej stosowanym sposobem oceniania osiàgni´ç ucznia jest porównanie jego osiàgni´ç z innymi uczniami, tzw. pomiar zorientowany na normy. Pomiar taki pozwala oceniç poziom rozwoju j´zykowego uczniów bez wnikania w przyczyny takiego stanu. Stawia to w niekorzystnej sytuacji uczniów naprawd´ poczàt- kujàcych oraz takich, dla których nauczanie szkolne jest jedynà formà kontaktu z j´zykiem obcym. Uczniowie ci mimo duÝego osobistego zaangaÝowania w proces uczenia si´ przegrajà w relacji do uczniów, którzy majà lepiej uposaÝonych rodziców i dzi´ki temu korzystajà z lekcji prywatnych lub na- wet kursów zagranicznych. Ci ostatni mogà wr´cz nie wykazywaç Ýadnego zaangaÝowania w proces ucze- nia si´, nie rozwijaç swoich kompetencji j´zykowych a mimo to pozostawaç na obiektywnie wyÝszym poziomie. Natomiast w drugiej fazie naleÝy oceniaç uczniów w sposób zobiektywizowany. Jest to okres przy- gotowywania si´ do egzaminu maturalnego i ewentualnego egzaminu na studia, stàd ucze’ powinien mieç moÝliwoÊç uzyskania rzetelnej informacji o osiàgni´tym poziomie rozwoju kompetencji j´zykowej, aby podjà" w"aÊciwe decyzje co do wyboru przedmiotów egzaminacyjnych. D. Sposoby gromadzenia informacji Stosujàc z"oÝony system oceniania trzeba wczeÊniej przygotowaç karty, które u"atwià nam gromadzenie istotnych informacji o kaÝdym uczniu i klasie. Karta obserwacyjna ucznia powinna zawieraç te informacje, które uwaÝamy za istotne dla oceny po- st´pów ucznia oraz jego zachowa’. NaleÝa"oby uwydatniç poszczególne komponenty treÊci, b´dàcych celem nauczania, aby nauczyciel móg" je oceniç, a takÝe zapisaç pewne swoje spostrzeÝenia (np. na co trzeba zwróciç uwag´ przydzielajàc uczniowi zadania). Poza tym powinny si´ tam mieÊciç wyszczegól- nione cele wychowawcze, aby i one mog"y byç ocenione. RównieÝ informacje o osiàgni´ciach uczniów w ramach zaj´ç lekcyjnych (np. wyniki testów, odpowiedzi, aktywnoÊç) jak i poza lekcjami (przygoto- wanie gazetki, udzia" w olimpiadzie). Warto teÝ uwzgl´dniç miejsce na dodatkowe informacje o uczniu (np. od jak dawna uczy si´ j´zyka w szkole i poza szko"à, jego zainteresowania, dodatkowe umiej´tno- [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ] |
Podobne
|