, Jezyk Angielski dla liceum pocz1tkuj1cy 

[ Pobierz całość w formacie PDF ]

a ich wynikiem jest pewien produkt, który podlega ocenie (np. gazetka Êcienna, informator o szkole,
projekt wycieczki). Projekt powinien byç oceniony zgodnie z ustalonymi wczeÊniej kryteriami (np. po-
prawnoÊç j´zykowa, kreatywnoÊç, wartoÊç estetyczna). Oceny dokonuje nauczyciel, ale moÝna teÝ za-
proponowaç uczniowi, aby sam oceni" to, czego si´ nauczy" i ile czasu poÊwi´ci" na t´ prac´. JeÊli praca
mia"a charakter zespo"owy, waÝne jest, aby na ocen´ danego ucznia wp"yw mia"a ocena innych uczniów,
wspó"pracujàcych z nim przy realizacji projektu. Oceniany jest wtedy stopie’ zaangaÝowania w realiza-
cj´ projektu.
40
C. Ocena globalna (ca"oÊciowa) wyników ucznia
Na ocen´ globalnà ucznia powinny mieç wp"yw wyniki zarówno oceny formalnej, jak i nieformalnej.
Na formalnà globalnà ocen´ osiàgni´ç ucznia sk"adajà si´ nast´pujàce kryteria pozostajàce w stosunku
3: 3: 1.
Kompetencja komunikacyjna:
 skutecznoÊç komunikacyjna (umiej´tnoÊç osiagni´cia celów komunikacyjnych dzi´ki stosowaniu wie-
lu strategii komunikacyjnych, w tym równieÝ niewerbalnych);
 p"ynnoÊç oraz logika wypowiedzi (zachowanie odpowiedniego tempa wypowiedzi, klarownoÊç wy-
wodu);
 umiej´tnoÊç doboru Êrodków wypowiedzi (stosowanie Êrodków w"aÊciwych dla sytuacji i typu inter-
akcji).
Kompetencja w zakresie struktury j´zyka:
 poprawnoÊç gramatyczna (stosowanie w"aÊciwych form i struktur gramatycznych, chociaÝ naturalne
jest równoleg"e okazjonalne pojawianie si´ form niepoprawnych, czym charakteryzuje si´ równieÝ
j´zyk rodzimy uÝytkownika);
 zakres stosowanych Êrodków j´zykowych (dysponowanie szerokim zakresem Êrodków j´zykowych
i struktur umoÝliwiajàcych stosowanie najodpowiedniejszych dla danej sytuacji).
PoprawnoÊç fonetyczna/ortograficzna wypowiedzi:
 stopie’ wyrazistoÊci wypowiedzi i zbliÝenia do standardowej fonetycznej normy/poprawnoÊç orto-
graficzna wypowiedzi pisanej.
Przyk"ad zastosowania kryteriów przy ocenie globalnej ilustruje poniÝsza tabela:
Ocena globalna:
Rodzaj sprawnoÊci Ocena
minimum  maksimum
A: kompetencja komunikacyjna
 skutecznoÊç komunikacyjna 1 2 3 4 5 6
6  18 punktów
 p"ynnoÊç oraz logika wypowiedzi 1 2 3 4 5 6
 umiej´tnoÊç doboru Êrodków wypowiedzi 1 2 3 4 5 6
B: kompetencja w zakresie struktury j´zyka
 zakres Êrodków j´zykowych zastosowanych 1 2 3 4 5 6
4  12 punktów
w wypowiedzi
 poprawnoÊç gramatyczna 1 2 3 4 5 6
C: poprawnoÊç fonetyczna i ortograficzna
1 2 3 4 5 6 2  6 punktów
wypowiedzi
Ocena ko’cowa:
12 pkt. (minimum) = ocena mierna
18 pkt. = ocena dostateczna
24 pkt. = ocena dobra
30 pkt. = ocena bardzo dobra
36 pkt. = ocena celujàca
KaÝda sprawnoÊç oceniana jest oddzielnie, a ocena ko’cowa to wypadkowa uzyskanych ocen jednost-
kowych, dlatego teÝ taki sam stopie’ moÝe uzyskaç ucze’, który wykazuje si´ poprawnoÊcià w ramach
ubogiego repertuaru Êrodków j´zykowych, jak i ten, który dysponuje bogatszym s"ownictwem czy teÝ
duÝà swobodà wypowiedzi ze szkodà dla poprawnoÊci komunikatu.
www.wsip.com.pl 41
Sugeruje si´, aby w fazie pierwszej nauczyciel mia" moÝliwoÊç podwyÝszenia i obniÝenia oceny zo-
biektywizowanej (formalnej) w zaleÝnoÊci od oceny nieformalnej. JeÊli dostrzeÝe, Ýe ucze’ jest bardzo
zaangaÝowany w proces uczenia si´ j´zyka, nawet jeÊli jeszcze nie zawsze przynosi ono widoczne wyni-
ki, sugerujemy podwyÝszenie stopnia. Docenienie wysi"ku ucznia o mniejszych zdolnoÊciach lub gor-
szych warunkach domowych b´dzie go motywowaç do dalszych wysi"ków, podczas gdy brak sukcesu
w przypadku duÝych stara’ moÝe prowadziç do zniech´cenia. Poza tym w sytuacji szkolnej najcz´Êciej
stosowanym sposobem oceniania osiàgni´ç ucznia jest porównanie jego osiàgni´ç z innymi uczniami,
tzw. pomiar zorientowany na normy. Pomiar taki pozwala oceniç poziom rozwoju j´zykowego uczniów
bez wnikania w przyczyny takiego stanu. Stawia to w niekorzystnej sytuacji uczniów naprawd´ poczàt-
kujàcych oraz takich, dla których nauczanie szkolne jest jedynà formà kontaktu z j´zykiem obcym.
Uczniowie ci  mimo duÝego osobistego zaangaÝowania w proces uczenia si´  przegrajà w relacji do
uczniów, którzy majà lepiej uposaÝonych rodziców i dzi´ki temu korzystajà z lekcji prywatnych lub na-
wet kursów zagranicznych. Ci ostatni mogà wr´cz nie wykazywaç Ýadnego zaangaÝowania w proces ucze-
nia si´, nie rozwijaç swoich kompetencji j´zykowych a mimo to pozostawaç na obiektywnie wyÝszym
poziomie.
Natomiast w drugiej fazie naleÝy oceniaç uczniów w sposób zobiektywizowany. Jest to okres przy-
gotowywania si´ do egzaminu maturalnego i ewentualnego egzaminu na studia, stàd ucze’ powinien
mieç moÝliwoÊç uzyskania rzetelnej informacji o osiàgni´tym poziomie rozwoju kompetencji j´zykowej,
aby podjà" w"aÊciwe decyzje co do wyboru przedmiotów egzaminacyjnych.
D. Sposoby gromadzenia informacji
Stosujàc z"oÝony system oceniania trzeba wczeÊniej przygotowaç karty, które u"atwià nam gromadzenie
istotnych informacji o kaÝdym uczniu i klasie.
Karta obserwacyjna ucznia powinna zawieraç te informacje, które uwaÝamy za istotne dla oceny po-
st´pów ucznia oraz jego zachowa’. NaleÝa"oby uwydatniç poszczególne komponenty treÊci, b´dàcych
celem nauczania, aby nauczyciel móg" je oceniç, a takÝe zapisaç pewne swoje spostrzeÝenia (np. na co
trzeba zwróciç uwag´ przydzielajàc uczniowi zadania). Poza tym powinny si´ tam mieÊciç wyszczegól-
nione cele wychowawcze, aby i one mog"y byç ocenione. RównieÝ informacje o osiàgni´ciach uczniów
w ramach zaj´ç lekcyjnych (np. wyniki testów, odpowiedzi, aktywnoÊç) jak i poza lekcjami (przygoto-
wanie gazetki, udzia" w olimpiadzie). Warto teÝ uwzgl´dniç miejsce na dodatkowe informacje o uczniu
(np. od jak dawna uczy si´ j´zyka  w szkole i poza szko"à, jego zainteresowania, dodatkowe umiej´tno- [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • modemgsm.keep.pl