, Ksenofont Pisma Sokratyczne 

[ Pobierz całość w formacie PDF ]

 Iw konsekwencji, Eutydemie, jest to równie na­
które pozwalają i ciało zachować w dobrym stanie,
turalne, że jako przyczyna skutków wprost przeciw­
i domem wzorowo zarzÄ…dzać, i ojczyznie oraz przyja­
nych stanowi największe dobro dla człowieka?
ciołom przynosić pożytek, i wrogów zwyciężać, to
 Tak, równie naturalne  brzmiała odpowiedz.
z tego płyną nie tylko liczne korzyści, lecz także wielkie
 W takim razie, Eutydemie, wstrzemięzliwość jest
przyjemnoÅ›ci, sÄ… one jednak dostÄ™pne wyÅ‚Ä…cznie lu­
chyba dla człowieka największym dobrem?
dziom wstrzemięzliwym, którzy je zdobywają za cenę
 Chyba tak, Sokratesie!
pracy, ludzie niewstrzemięzliwi natomiast nie mają
 A nad tym, czy siÄ™ już kiedy zastanowiÅ‚eÅ›, Euty­
w nich żadnego udziału. Komu zresztą, powiedzmy
demie?
szczerze, mniej się one należą i kto mniej może je
9  Nad czym, proszÄ™ ciÄ™, Sokratesie?
osiÄ…gnąć pracÄ… niż czÅ‚owiek niewstrzemiÄ™zliwy, opano­
 %7Å‚e niewstrzemiÄ™zliwość nie może czÅ‚owiekowi za­
wany żądzą najpospolitszych rozkoszy?
pewnić tych nawet rozkoszy, do których przecież ona
220 Wspomnienia o Sokratesie IV 5
Wspomnienia o Sokratesie IV 6 221
ii  Sens twej mowy, Sokratesie, jeśli cię dobrze
na coraz mocniejszych dialektyków. Był bowiem zdania,
rozumiem, jest taki, że nie może być czÅ‚owiekiem cnotli­
że ten, kto wie naprawdę, na czym polega istota każdej
wym ten, kto jest niewolnikiem zmysłowych rozkoszy?
rzeczy, potrafi również dobrze wytłumaczyć to innym,
 Tak rzeczywiście jest, Eutydemie. Czym właściwie
ale kto nie wie, ten  nic dziwnego  że i sam błądzi,
różni się człowiek oddany rozkoszom zmysłowym od
i wprowadza w bÅ‚Ä…d innych. Dlatego wÅ‚aÅ›nie syste­
nierozumnego zwierzęcia? Jeśli ktoś nie myśli o tym,
matycznie do tego dążyÅ‚, aby w gronie uczniów roz­
aby dążyć do rzeczy najlepszych, lecz wszelkimi spo­
trząsać i badać, jaka jest istota wszystkiego. Przejść
sobami stara siÄ™ czynić to tylko, co mu sprawia naj­
jednak po kolei wszystkie jego definicje i opowiedzieć,
większą przyjemność, czym się różni naprawdę od
jak je ustalał, byłoby zbyt uciążliwe. Ograniczę się
najgłupszego bydlęcia? Tylko człowiek wstrzemięzliwy
więc do przytoczenia kilku tylko przykładów, dzięki
ma peÅ‚nÄ… swobodÄ™, może zwracać myÅ›li do rzeczy naj­
którym będę mógł, jak sądzę, ukazać jego metodę
lepszych zarówno w praktycznym dziaÅ‚aniu, jak w teo­
badawczÄ….
retycznej dyskusji, rozróżniajÄ…c rzeczy wedÅ‚ug rodza­
jów, dążyć w rezultacie do tego, co dobre, a unikać
Pobożność
tego, co złe.
12 W ten właśnie sposób, zapewniał Sokrates, ludzie
I tak, zaczynając od pobożności, w ten mniej więcej 2
osiągają najwyższą doskonałość moralną, szczęśliwość
sposób starał się ustalić, na czym ona polega:
i biegÅ‚ość w dyskusji. UważaÅ‚ również, że sÅ‚owo «dy-
 Powiedz mi, drogi Eutydemie, czym w twoim
skutować» (SioeXYs
rozumieniu jest właściwie pobożność?
ludzi zbiera siÄ™ razem, wymienia poglÄ…dy, naradza siÄ™
 CzymÅ› naprawdÄ™ bardzo wspaniaÅ‚ym  zapew­
i rozróżnia rzeczy według rodzajów. Trzeba zatem,
nił Eutydem.
jak mówiÅ‚, nie szczÄ™dzić trudów, aby posiąść jak naj­
 Wobec tego potrafisz zapewne także mi powie­
wiÄ™kszÄ… biegÅ‚ość w tej sztuce i przez ćwiczenie jak naj­
dzieć, kto jest człowiekiem pobożnym?
bardziej się doskonalić. Tylko w ten sposób można
 Oczywiście. Jest nim, sądzę, ten, kto oddaje cześć
zostać najlepszym czÅ‚owiekiem, najznakomitszym mÄ™­
bogom.
żem stanu i najbieglejszym w dyskusji dialektykiem-
 Czy wolno cześć bogom oddawać w dowolny
sposób, jak się komu podoba?
 W żadnym razie  zaprzeczył Eutydem  ale
Rozdzial szósty
są pewne prawa, według których należy to czynić.
3
 Kto więc zna te prawa, ten zarazem zna sposób,
Kilka przykładów sokratycznej dialektyki
i
w jaki należy cześć bogom oddawać?
A teraz postaram się przytoczyć kilka przykładów,
 Tak sÄ…dzÄ™.
aby pokazać, jak Sokrates kształcił swych uczniów
 Kto zatem wie, jak należy oddawać cześć bogom, 4
Wspomnienia o Sokratesie IV 6
223
222 Wspomnienia o Sokratesie IV 6
 Kto zatem  pytaÅ‚ Sokrates  postÄ™puje z in­
nie sądzi chyba, że inaczej trzeba czynić, niż w ten
nymi, jak należy, ten również przykładnie spełnia
właśnie sposób, jaki jemu wydaje się właściwy?
powinności człowieka?
 Oczywiście, że tylko w ten sposób.
 Z pewnością tak.
 A czy istnieje w ogóle człowiek, który by czcił
 Kto zaś posłuszny jest prawom, ten działa zgodnie
bogów w inny sposób, niż sądzi, że czcić ich należy?
z nakazem sprawiedliwości?
 Nie przypuszczam  odpowiedział Eutydem.
 Jak najbardziej!  była odpowiedz.
 Kto więc zna prawa dotyczące czci bogów, ten
 Co to jest sprawiedliwość, wiesz już zapewne? 6
z pewnością oddaje cześć bogom w ten sposób, jaki
 Oczywiście. To wszystko, co nakazują pra\va.
zalecajÄ… te prawa?
 Kto wiÄ™c czyni to, co nakazujÄ… prawa, postÄ™­
-*- Oczywiście.
puje sprawiedliwie i tak, jak należy?
 Kto zatem czci bogów w sposób zalecony przez
 Najzupełniej!
prawa, ten czci ich jak należy?
 Kto zatem czyni to, co jest sprawiedliwe, j t
e s
 Nie inaczej  przytaknÄ…Å‚ Eutydem.
sprawiedliwy? [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • modemgsm.keep.pl