,
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Iw konsekwencji, Eutydemie, jest to równie na które pozwalajÄ… i ciaÅ‚o zachować w dobrym stanie, turalne, że jako przyczyna skutków wprost przeciw i domem wzorowo zarzÄ…dzać, i ojczyznie oraz przyja nych stanowi najwiÄ™ksze dobro dla czÅ‚owieka? cioÅ‚om przynosić pożytek, i wrogów zwyciężać, to Tak, równie naturalne brzmiaÅ‚a odpowiedz. z tego pÅ‚ynÄ… nie tylko liczne korzyÅ›ci, lecz także wielkie W takim razie, Eutydemie, wstrzemiÄ™zliwość jest przyjemnoÅ›ci, sÄ… one jednak dostÄ™pne wyÅ‚Ä…cznie lu chyba dla czÅ‚owieka najwiÄ™kszym dobrem? dziom wstrzemiÄ™zliwym, którzy je zdobywajÄ… za cenÄ™ Chyba tak, Sokratesie! pracy, ludzie niewstrzemiÄ™zliwi natomiast nie majÄ… A nad tym, czy siÄ™ już kiedy zastanowiÅ‚eÅ›, Euty w nich żadnego udziaÅ‚u. Komu zresztÄ…, powiedzmy demie? szczerze, mniej siÄ™ one należą i kto mniej może je 9 Nad czym, proszÄ™ ciÄ™, Sokratesie? osiÄ…gnąć pracÄ… niż czÅ‚owiek niewstrzemiÄ™zliwy, opano %7Å‚e niewstrzemiÄ™zliwość nie może czÅ‚owiekowi za wany żądzÄ… najpospolitszych rozkoszy? pewnić tych nawet rozkoszy, do których przecież ona 220 Wspomnienia o Sokratesie IV 5 Wspomnienia o Sokratesie IV 6 221 ii Sens twej mowy, Sokratesie, jeÅ›li ciÄ™ dobrze na coraz mocniejszych dialektyków. ByÅ‚ bowiem zdania, rozumiem, jest taki, że nie może być czÅ‚owiekiem cnotli że ten, kto wie naprawdÄ™, na czym polega istota każdej wym ten, kto jest niewolnikiem zmysÅ‚owych rozkoszy? rzeczy, potrafi również dobrze wytÅ‚umaczyć to innym, Tak rzeczywiÅ›cie jest, Eutydemie. Czym wÅ‚aÅ›ciwie ale kto nie wie, ten nic dziwnego że i sam bÅ‚Ä…dzi, różni siÄ™ czÅ‚owiek oddany rozkoszom zmysÅ‚owym od i wprowadza w bÅ‚Ä…d innych. Dlatego wÅ‚aÅ›nie syste nierozumnego zwierzÄ™cia? JeÅ›li ktoÅ› nie myÅ›li o tym, matycznie do tego dążyÅ‚, aby w gronie uczniów roz aby dążyć do rzeczy najlepszych, lecz wszelkimi spo trzÄ…sać i badać, jaka jest istota wszystkiego. Przejść sobami stara siÄ™ czynić to tylko, co mu sprawia naj jednak po kolei wszystkie jego definicje i opowiedzieć, wiÄ™kszÄ… przyjemność, czym siÄ™ różni naprawdÄ™ od jak je ustalaÅ‚, byÅ‚oby zbyt uciążliwe. OgraniczÄ™ siÄ™ najgÅ‚upszego bydlÄ™cia? Tylko czÅ‚owiek wstrzemiÄ™zliwy wiÄ™c do przytoczenia kilku tylko przykÅ‚adów, dziÄ™ki ma peÅ‚nÄ… swobodÄ™, może zwracać myÅ›li do rzeczy naj którym bÄ™dÄ™ mógÅ‚, jak sÄ…dzÄ™, ukazać jego metodÄ™ lepszych zarówno w praktycznym dziaÅ‚aniu, jak w teo badawczÄ…. retycznej dyskusji, rozróżniajÄ…c rzeczy wedÅ‚ug rodza jów, dążyć w rezultacie do tego, co dobre, a unikać Pobożność tego, co zÅ‚e. 12 W ten wÅ‚aÅ›nie sposób, zapewniaÅ‚ Sokrates, ludzie I tak, zaczynajÄ…c od pobożnoÅ›ci, w ten mniej wiÄ™cej 2 osiÄ…gajÄ… najwyższÄ… doskonaÅ‚ość moralnÄ…, szczęśliwość sposób staraÅ‚ siÄ™ ustalić, na czym ona polega: i biegÅ‚ość w dyskusji. UważaÅ‚ również, że sÅ‚owo «dy- Powiedz mi, drogi Eutydemie, czym w twoim skutować» (SioeXYs rozumieniu jest wÅ‚aÅ›ciwie pobożność? ludzi zbiera siÄ™ razem, wymienia poglÄ…dy, naradza siÄ™ CzymÅ› naprawdÄ™ bardzo wspaniaÅ‚ym zapew i rozróżnia rzeczy wedÅ‚ug rodzajów. Trzeba zatem, niÅ‚ Eutydem. jak mówiÅ‚, nie szczÄ™dzić trudów, aby posiąść jak naj Wobec tego potrafisz zapewne także mi powie wiÄ™kszÄ… biegÅ‚ość w tej sztuce i przez ćwiczenie jak naj dzieć, kto jest czÅ‚owiekiem pobożnym? bardziej siÄ™ doskonalić. Tylko w ten sposób można OczywiÅ›cie. Jest nim, sÄ…dzÄ™, ten, kto oddaje cześć zostać najlepszym czÅ‚owiekiem, najznakomitszym mÄ™ bogom. żem stanu i najbieglejszym w dyskusji dialektykiem- Czy wolno cześć bogom oddawać w dowolny sposób, jak siÄ™ komu podoba? W żadnym razie zaprzeczyÅ‚ Eutydem ale Rozdzial szósty sÄ… pewne prawa, wedÅ‚ug których należy to czynić. 3 Kto wiÄ™c zna te prawa, ten zarazem zna sposób, Kilka przykÅ‚adów sokratycznej dialektyki i w jaki należy cześć bogom oddawać? A teraz postaram siÄ™ przytoczyć kilka przykÅ‚adów, Tak sÄ…dzÄ™. aby pokazać, jak Sokrates ksztaÅ‚ciÅ‚ swych uczniów Kto zatem wie, jak należy oddawać cześć bogom, 4 Wspomnienia o Sokratesie IV 6 223 222 Wspomnienia o Sokratesie IV 6 Kto zatem pytaÅ‚ Sokrates postÄ™puje z in nie sÄ…dzi chyba, że inaczej trzeba czynić, niż w ten nymi, jak należy, ten również przykÅ‚adnie speÅ‚nia wÅ‚aÅ›nie sposób, jaki jemu wydaje siÄ™ wÅ‚aÅ›ciwy? powinnoÅ›ci czÅ‚owieka? OczywiÅ›cie, że tylko w ten sposób. Z pewnoÅ›ciÄ… tak. A czy istnieje w ogóle czÅ‚owiek, który by czciÅ‚ Kto zaÅ› posÅ‚uszny jest prawom, ten dziaÅ‚a zgodnie bogów w inny sposób, niż sÄ…dzi, że czcić ich należy? z nakazem sprawiedliwoÅ›ci? Nie przypuszczam odpowiedziaÅ‚ Eutydem. Jak najbardziej! byÅ‚a odpowiedz. Kto wiÄ™c zna prawa dotyczÄ…ce czci bogów, ten Co to jest sprawiedliwość, wiesz już zapewne? 6 z pewnoÅ›ciÄ… oddaje cześć bogom w ten sposób, jaki OczywiÅ›cie. To wszystko, co nakazujÄ… pra\va. zalecajÄ… te prawa? Kto wiÄ™c czyni to, co nakazujÄ… prawa, postÄ™ -*- OczywiÅ›cie. puje sprawiedliwie i tak, jak należy? Kto zatem czci bogów w sposób zalecony przez NajzupeÅ‚niej! prawa, ten czci ich jak należy? Kto zatem czyni to, co jest sprawiedliwe, j t e s Nie inaczej przytaknÄ…Å‚ Eutydem. sprawiedliwy? [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ] |
Podobne
|