,
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
i po nim wyżyny. Komedia Moliera roói siÄ™ poczÄ…tkowo z dwóch zródeÅ‚: ze starej, zawie- sistej farsy Êîancuskiej oraz z komedii wÅ‚osko-hiszpaÅ„skiej wraz z jej zawikÅ‚anÄ… intrygÄ…, karkoÅ‚omnymi i ro iox , przy pewnej tradycyjnej zdawkowoÅ›ci figur i sytuacji. I wiói- my krok po kroku, jak Molier rozszerza te ramy i wypeÅ‚nia je swojÄ… treÅ›ciÄ…: z każdÄ… nowÄ… sztukÄ… coraz mniej mamy obcych domieszek, a coraz wiÄ™cej samego Moliera. W Mizan tropi mamy tego Moliera w najczystszej postaci, tak jak nigdy może przedtem i potem. Albowiem w gorÄ…czkowej swej pracy Molier, mimo iż pokazaÅ‚, do czego sam jest zdolny, nieraz dla poÅ›piechu bęóie Å›wiadomie czerpaÅ‚ z obcych zródeÅ‚y . Powiadano, iż w ta- kim arcyóiele jak pi zaledwie parÄ™ scen jest oryginalnych, a nie zapożyczonych¹p . Mizantrop jest absolutnÄ… wÅ‚asnoÅ›ciÄ… Moliera; nie szukaÅ‚ doÅ„ natchnienia nigóie poza wÅ‚asnÄ… duszÄ… oraz tym, co wióiaÅ‚ dokoÅ‚a siebie. W ewolucji swojej komedia Moliera dąży od komedii opartej na intryóe ( o trz ni , a i o n ) do komedii charakterów. z o a on jest pod tym wzglÄ™dem epokÄ… w teatrze Êîancuskim. Ale w Mizantropi ta komedia charakterów dochoói do a i swej doskonaÅ‚oÅ›ci: w caÅ‚ej sztuce nie wióimy ani jednego rysu, który by byÅ‚ z z n trz; wszystko, co siÄ™ óieje, pÅ‚ynie jedynie z mistrzowsko oddanej gry charakterów. %7Å‚e ta komedia jest równoczeÅ›nie arcyóieÅ‚em o ii o za o , wskazaÅ‚em już poprzednio. Jako umiar budowy Mizantrop przewyższa jeszcze i to z a. i to z , napisany pierwotnie w trzech aktach, uzupeÅ‚niony pózniej do piÄ™ciu, ucierpiaÅ‚ nieco od tych prze- obrażeÅ„. CaÅ‚y drugi akt stanowi poniekÄ…d wkÅ‚adkÄ™ luzno zwiÄ…zanÄ… z głównym motywem sztuki; zakoÅ„czenie razi nieco swoim a ina. W Mizantropi akcja baróo subtelna i nieomal zbyt wiotka rozw3a siÄ™ z doskonaÅ‚Ä… harmoniÄ…, a rozwiÄ…zanie sztuki, zgodne z zaÅ‚ożeniem i rozwojem charakterów, nie ma w sobie nic z niedbaÅ‚oÅ›ci owych czÄ™stych molierowskich zakoÅ„czeÅ„. Zawiera ono raczej cechy tego baróo nowocze- snego roóaju teatralnego, który nie jest ani dramatem ani komediÄ…, a który na afiszach teatralnych nosi óiÅ› po prostu miano sztuki . Jest to jeden dowód wiÄ™cej Å›miaÅ‚oÅ›ci ge- niuszu Moliera. W epoce, kiedy on tworzyÅ‚, roóaj komiczny i tragiczny byÅ‚y najÅ›ciÅ›lej od siebie odóielone; nikomu w gÅ‚owie nie postaÅ‚o, iż komedia może zarazem bawić, wzruszać, pobuóać do myÅ›lenia, poruszać doniosÅ‚e (ba, nawet najÅ›wiÄ™tsze!) problemy; x i ro io zawikÅ‚ana sytuacja. y ia o i z rpa z o r SÅ‚ynne powieóenie: pr n on i n o tro . ¹p za i par n t or ina n a ni zapo zon W owym czasie pojÄ™cia w tej mierze byÅ‚y zresztÄ… zupeÅ‚nie różne od óisiejszych: każdy autor mógÅ‚ brać obcy pomysÅ‚ i spożytkować go lub naÅ›ladować bez żadnych skrupułów i wstydu. moli e Mizantrop 13 iż może odb3ać zarazem komizm i tragizm życia. Molier jednym zamachem obala te sztuczne bariery: jego Mizantrop, on an, i to z , pi to już podwaliny nowo- czesnego ra at , a raczej to otwarcie dróg dla peÅ‚ni twórczej swobody. Toteż Mizantrop byÅ‚ dla współczesnej publicznoÅ›ci óieÅ‚em zbyt Å›miaÅ‚ym, zbyt od- biegajÄ…cym od panujÄ…cych pojęć o teatrze. Niektórzy, jak Boileau zrozumieli, czym jest to óieÅ‚o; ogółowi brakÅ‚o w nim tego szerokiego Å›miechu, do którego Molier przy- zwyczaiÅ‚ sÅ‚uchaczy. Powoóenie sztuki sÅ‚abÅ‚o: aby je podeprzeć, Molier napisaÅ‚ naprÄ™dce maÅ‚e arcyóieÅ‚o arz i o o i, w którym publiczność mogÅ‚a znalezć Å›miechu do syta i w ten sposób ocaliÅ‚ na scenie utwór zamykajÄ…cy najwyższy jego ideaÅ‚ sztuki. Mizantrop, jak wszystkie prawie wielkie komedie Moliera, pisany jest wierszem. By- Å‚o to w owej epoce obowiÄ…zujÄ…ce; proza byÅ‚a dozwolona jedynie dla farsy; donioÅ›lejszy utwór pisany prozÄ… byÅ‚ jak gość, który wybraÅ‚ siÄ™ na bal bez godowego stroju. Molier parÄ™ razy próbowaÅ‚ przeÅ‚amać ten konwenans, ale zawsze napotkaÅ‚ na opór. on an Moliera nie miaÅ‚ wielkiego powoóenia: zyskaÅ‚a go dopiero blada przeróbka tegoż on ana sporząóona przez Tomasza Corneille, dlatego że byÅ‚a wierszem. Ta sama przy- czyna opózniÅ‚a podobno tryumf p a. Jak wszystkie utwory teatralne klasycznej doby, komedie Moliera (z wyjÄ…tkiem i triona) pisane sÄ… a an r n , dÅ‚ugim, poważnym wierszem, odpowiadajÄ…cym naszemu trzynastozgÅ‚oskowcowi. Klasyczny ten aleksandryn, peÅ‚ny, ale nieco sztywny, koÅ„czÄ…cy nieodmiennie myÅ›l i zdanie z koÅ„cem [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ] |
Podobne
|