, Bodhi Bhikku Szlachetna Ośmioraka ŚcieĹźka 

[ Pobierz całość w formacie PDF ]

jedynie jako sposobu na przygodę teoretyczną. Rozwój intencji wyrzeczenia wymaga
kontemplacji cierpienia, związanego z poszukiwaniem światowych radości; aby rozwinąć
intencję, aby nie krzywdzić, musimy rozważać fakt, że wszystkie istoty pragną być wolne od
cierpienia. Niezdrowa myśl jest jak zmurszały kołek, umieszczony w umyśle; zdrowa myśl jest
jak nowy kołek, mający go zastąpić. Fakt kontemplacji działa jak młotek, niezbędny do
dokonania tej operacji. Praca wprowadzania nowego kołka, to praktyka - praktykowanie wciąż
i wciąż na nowo, tak często, jak to konieczne, by osiągnąć sukces. Budda daje nam pewność
osiągnięcia zwycięstwa. Mówi on, że wszystko, cokolwiek wielokrotnie rozważamy, staje się
skłonnością naszego umysłu. Częste pojawianie się myśli zmysłowych, wrogich czy
szkodliwych prowadzi w efekcie do pojawienia się w umyśle skłonności do pożądania, złej
woli i wyrządzania krzywdy. Częste pojawianie się myśli dobrych doprowadzi do powstania
w umyśle skłonności do wyrzeczenia, dobrej woli i aby nie szkodzić innym. Kierunek, który
obieramy, zawsze zawraca ku nam samym, ku intencjom generowanym przez nas, w każdej
chwili całego naszego życia.
20
Rozdział IV
Prawidłowa mowa, prawidłowe działanie, poprawna egzystencja
(samma vaca, samma kammanta, samma ajira)
Trzy kolejne czynniki ścieżki - prawidłowa mowa, prawidłowe działanie i poprawna
egzystencja, można rozważać wspólnie, ponieważ wspólnie tworzą one pierwszy z trzech
działów ścieżki - dział dyscypliny moralnej (sailkkhandha). Zasady ustanawiające ten dział
zalecają zaniechanie niemoralnego działania i wspierają postępowanie poprawne, niemniej
jednak ich ostateczny cel ma charakter nie tyle etyczny, co duchowy. Nie zostały one
sformułowane jedynie jako wskazówki do działania, ale przede wszystkim jako pomoc w
oczyszczeniu umysłu. Etyka jest środkiem niezbędnym dla pomyślności człowieka i ma swoje
własne uzasadnienie w nauczaniu Buddy, w żadnym razie też nie wolno pomniejszać jej
wartości. W tym szczególnym kontekście jednakże, jakim jest szlachetna ośmioraka ścieżka,
zasady etyczne podporządkowane są głównemu celowi ścieżki - ostatecznemu wyzwoleniu z
cierpienia; jeśli chcemy, aby trening moralny zajmował właściwe miejsce na ścieżce, musimy
podjąć go, niejako, pod kuratelą dwóch pierwszych czynników - prawidłowego poglądu i
prawidłowej intencji, i prowadzić dalej do treningu skupienia i mądrości.
Trening dyscypliny moralnej wymieniliśmy jako wstępny wśród trzech grup praktyki, lecz -
pomimo to - nie wolno go traktować lekceważąco. Jest to fundament całej ścieżki,
niezbędny, aby odnieść sukces w pozostałych treningach. Sam Budda często naciskał na
swych uczniów, by dotrzymywali praw określających dyscyplinę,  widząc niebezpieczeństwo
w najdrobniejszym błędzie". Pewnego razu, gdy mnich napotkał Buddę i poprosił o zwięzłą
radę w sprawie praktyki, Budda odpowiedział mu:  najpierw umocnij się w punkcie star-
towym zdrowych warunków, to znaczy oczyszczonej dyscyplinie moralnej i prawidłowym
poglądzie. Gdy twoja dyscyplina moralna będzie czysta, a twój pogląd prawdziwy, powinieneś
praktykować cztery podwaliny czujności uwagi".
Słowo w pali, które tłumaczymy jako  dyscyplina moralna", sila, pojawia się w tekstach w
kilku, częściowo zbieżnych, zakresach znaczeniowych, zawsze związanych z prawidłowym
zachowaniem. W niektórych kontekstach znaczy ono  działanie dostosowujące się do zasad
moralnych , w innych po prostu same zasady, w jeszcze innych - prawe cechy charakteru,
wynikające z przestrzegania zasad moralnych. Sila, w sensie nakazów czy zasad, reprezentuje
formalną stronę treningu etycznego; sila, jako cnota - ducha ożywiającego i sila, jako poprawne
postępowanie - ekspresję cnoty w życiu codziennym. Formalnie sila jest często definiowana
jako  nieobecność niezdrowych działań cielesnych i słownych . Definicję tę, ze swoim
naciskiem kładzionym na zewnętrzne czyny, uznać możemy jednak za nieco powierzchowną. I
rzeczywiście - inne wyjaśnienia usuwają te niedostatki i ujawniają, że sila znaczy więcej, niż
wydaje się oczywistym na pierwszy rzut oka. Abidharma na przykład zrównuje sila z
mentalnymi czynnikami nieobecności (viratijo) - prawidłową mową, prawidłowym działaniem
i poprawną egzystencją - zrównanie, które jasno uwidacznia, że przestrzegając wskazań, w
istocie rzeczy pielęgnujemy i wspieramy umysł. Gdy trening sila przyniesie  publiczną"
korzyść w postaci powstrzymywania się od społecznie szkodliwych czynów, pociąga za sobą
osobistą korzyść - oczyszczenie umysłu, i nie dopuszcza, aby wybór sposobu postępowania
dyktowany był przez splamienia.
Zachodnie słowo  moralność", jak i jego pochodne, sugerują znaczenie zobowiązania i
skrępowania, co jest zupełnie obce buddyjskiej koncepcji sila; ta konotacja prawdopodobnie
wywodzi się z teistycznego podłoża etyki zachodniej. Buddyzm, ze swoją nieteistyczną
strukturą, buduje etykę nie na wymogu posłuszeństwa, ale na harmonii. W rzeczy samej
komentarze wyjaśniają słowo sila poprzez inne słowo - samadhana, znaczące  harmonia" lub
 koordynacja". Przestrzeganie zasad sila umożliwia nam uzyskanie harmonii na kilku
poziomach - społecznym, psychologicznym, karmicznym i kontemplacyjnym. Na poziomie
społecznym normy sila pomagają ustanowić harmonijne związki międzyludzkie, zespalając
masę złożoną z różnorodnie ukonstytuowanych członków społeczeństwa, posiadających [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • modemgsm.keep.pl