,
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
CIELE, NP. DO ODZYSKANIA ZDROWIA ? Postawienie problemu. Wydaje się, że tak, gdyż: 1. Wolno posługiwać się przyrodzonymi siłami ciał celem wywołania właściwych im skutków. Ale siły te bywają ukryte i niepoznawalne przez człowieka, np. przyciąganie żelaza przez magnez i wiele innych, które wylicza św. Augustyn277). A więc wydaje się, że wolno posługiwać się takimi rzeczami celem zmiany ciał. 2. Ciała tak naturalne, jak i sztuczne podlegają wpływom ciał niebieskich. A więc podobnie jak pierwsze, tak i drugie otrzymują od tychże ciał niebieskich pewne tajemne siły da wywołania pewnych skutków. A więc wolno się nimi posługiwać. 3. Czarci w rozmaity sposób mogą przemieniać ciała i to mocą otrzymaną od Boga. A więc wolno tą ich mocą posłużyć się do wytwarzania pewnych zmian w ciele. Ale z drugiej strony powiada św. Augustyn278), że do zabobonów należy zaliczyć wszelkie sztuczki i przedmioty magiczne, znachorskie środki, które medycyna odrzuca, zamawiania, czary, najemnicze znaki, amulety itp. przedmioty, które się wiesza na szyi lub umieszcza się w pewnych miejscach. Odpowiedz. Gdy chodzi o wywołanie pewnych cielesnych skutków, należy zbadać czy można je spowodować w naturalny sposób. To bowiem nie jest zabronione. Wszak wolno posługiwać się naturalnymi przyczynami do wywołania właściwych im skutków. Jeśli natomiast nie można w sposób naturalny spowodować owych skutków, to jasne że czynności względnie przedmiotów, którymi ktoś się posługuje do wywołania owych skutków, nie traktuje się jako przyczyn tychże skutków, ale tylko jako ich znaków. A to już wchodzi do umowy znaków zawartej z czartem , jak się wyraża św. Augustyn279), który na innym miejscu powiada280): Różne są sposoby zwabienia czartów do stworzeń, które są dziełem nie ich, ale Boga, zależnie od rodzaju samych czartów. Nie pokarm ich pociąga, jak to ma miejsce u zwierząt, ale znaki ducha w postaci pewnych kamieni, ziół drzew, zwierząt, pieśni i obrzędów . Rozwiązanie trudności. Nie ma zabobonu ani zakazu posługiwania się w zwykły sposób rzeczami naturalnymi do wywołania tych skutków, do których w sposób naturalny są zdolne. Ale jeśli do tego dołącza się jakieś znaki, wyrazy czy inne magiczne praktyki, które same przez się nie są zdolne do wywoływania owych skutków, będzie to zabobonem i czymś wzbronionym. 2. Przyrodzone siły ciał naturalnych wynikają z ich istotności, czyli z ich form substancjalnych, które otrzymują pad wpływem ciał niebieskich. Dzięki temu wpływowi więc posiadają pewne czynne siły. Natomiast formy ciał sztucznych pochodzą od pomysłu twórcy. A ponieważ formy te to układ, porządek i kształt, jak się wyraża Filozof281), dlatego ciała te nie mają naturalnej mocy do działania. W miarę więc jak są sztuczne, żadnej mocy nie otrzymują od ciał niebieskich, ale tylko ze względu na swe tworzywo, czyli materię. Fałszywy więc był pogląd Porfiriusza, przytoczony przez św. Augustyna282), że: przy pomocy ziół, kamieni, zwierząt, 134 dzwięków i głosów oraz kształtów, obrazów, badania ruchu gwiazd, ludzie na ziemi mogą nadać moc zapożyczoną od gwiazd do wywołania różnych skutków , jakoby skutki owych magicznych sztuczek pochodzić mogły od ciał niebieskich. Otóż, jak św. Augustyn dodaje, wszystko to należy do czartów, kuglarzy dusz ludzkich, które im ulegają . Podobnie obrazy, zwane astrologicznymi wywołują pewne skutki dzięki czartom, jak tego dowodzi to, że polegają na pewnych napisach, które z natury swej niczego nie mogą dokonać, gdyż obraz nie może być zasadą naturalnego działania. Zachodzi jednak ta różnica między obrazami astrologicznymi a czarnoksięskimi, że przy tych ostatnich wyraznie wzywa się czarta i czyni się pewne gusła, przynależne do wyraznej zmowy z czartami. Natomiast w astrologicznych obrazach zachodzi ukryta, domyślna umowa za pośrednictwem pewnych kształtów czy napisów i znaków. 3. Potęga władzy Bożej rozciąga się także na czartów, tak że Bóg może się nimi posługiwać, do czego tylko chce. Natomiast ludziom nie powierzono władzy nad czartami, by wolno było nimi się posługiwać, ale nakazano nam prowadzić z nimi wojnę. Dlatego w żaden sposób nie wolno posługiwać się ich pomocą na podstawie jawnego lub domyślnego układu z nimi. Artykuł 3 CZY PRAKTYKI MAGICZNE, STOSOWANE DO PRZEWIDYWANIA POMYZLNYCH LUB NIEPOMYZLNYCH WYDARZEC S DOZWOLONE ? Postawienie problemu. Wydaje się, że nie są wzbronione, gdyż: 1. Choroby to także niepomyślne wydarzenia. A przecież pewne znaki, które lekarze poznają, wyprzedzają je. A więc chyba nie jest wzbronione badać takie znaki. 2. Nierozumne jest przeczenie temu, czego wszyscy doznają. Otóż prawie wszyscy doznają pewnych przeczuć w pewnych miejscach i czasach, słysząc pewne słowa, znajdując się w otoczeniu ludzi lub zwierząt, widząc jakieś osobliwe lub nieuporządkowane czynności, zwiastujące coś dobrego lub złego. A więc można badać takie rzeczy. [ Pobierz całość w formacie PDF ] |
Podobne
|