, Św. Tomasz z Akwinu 19. Suma Teologiczna Tom XIX 

[ Pobierz całość w formacie PDF ]

CIELE, NP. DO ODZYSKANIA ZDROWIA ?
Postawienie problemu. Wydaje się, że tak, gdyż:
1. Wolno posługiwać się przyrodzonymi siłami ciał celem wywołania właściwych im
skutków. Ale siły te bywają ukryte i niepoznawalne przez człowieka, np. przyciąganie
żelaza przez magnez i wiele innych, które wylicza św. Augustyn277). A więc wydaje
się, że wolno posługiwać się takimi rzeczami celem zmiany ciał.
2. Ciała tak naturalne, jak i sztuczne podlegają wpływom ciał niebieskich. A więc
podobnie jak pierwsze, tak i drugie otrzymują od tychże ciał niebieskich pewne
tajemne siły da wywołania pewnych skutków. A więc wolno się nimi posługiwać.
3. Czarci w rozmaity sposób mogą przemieniać ciała i to mocą otrzymaną od Boga. A
więc wolno tą ich mocą posłużyć się do wytwarzania pewnych zmian w ciele.
Ale z drugiej strony powiada św. Augustyn278), że do zabobonów należy zaliczyć
wszelkie sztuczki i przedmioty magiczne, znachorskie środki, które medycyna
odrzuca, zamawiania, czary, najemnicze znaki, amulety itp. przedmioty, które się
wiesza na szyi lub umieszcza się w pewnych miejscach.
Odpowiedz. Gdy chodzi o wywołanie pewnych cielesnych skutków, należy zbadać
czy można je spowodować w naturalny sposób. To bowiem nie jest zabronione.
Wszak wolno posługiwać się naturalnymi przyczynami do wywołania właściwych im
skutków. Jeśli natomiast nie można w sposób naturalny spowodować owych skutków,
to jasne że czynności względnie przedmiotów, którymi ktoś się posługuje do
wywołania owych skutków, nie traktuje się jako przyczyn tychże skutków, ale tylko
jako ich znaków. A to już wchodzi  do umowy znaków zawartej z czartem , jak się
wyraża św. Augustyn279), który na innym miejscu powiada280):  Różne są sposoby
zwabienia czartów do stworzeń, które są dziełem nie ich, ale Boga, zależnie od
rodzaju samych czartów. Nie pokarm ich pociąga, jak to ma miejsce u zwierząt, ale
znaki ducha w postaci pewnych kamieni, ziół drzew, zwierząt, pieśni i obrzędów .
Rozwiązanie trudności. Nie ma zabobonu ani zakazu posługiwania się w zwykły
sposób rzeczami naturalnymi do wywołania tych skutków, do których w sposób
naturalny są zdolne. Ale jeśli do tego dołącza się jakieś znaki, wyrazy czy inne
magiczne praktyki, które same przez się nie są zdolne do wywoływania owych
skutków, będzie to zabobonem i czymś wzbronionym.
2. Przyrodzone siły ciał naturalnych wynikają z ich istotności, czyli z ich form
substancjalnych, które otrzymują pad wpływem ciał niebieskich. Dzięki temu
wpływowi więc posiadają pewne czynne siły. Natomiast formy ciał sztucznych
pochodzą od pomysłu twórcy. A ponieważ formy te to układ, porządek i kształt, jak
się wyraża Filozof281), dlatego ciała te nie mają naturalnej mocy do działania. W
miarę więc jak są sztuczne, żadnej mocy nie otrzymują od ciał niebieskich, ale tylko
ze względu na swe tworzywo, czyli materię. Fałszywy więc był pogląd Porfiriusza,
przytoczony przez św. Augustyna282), że:  przy pomocy ziół, kamieni, zwierząt,
134
dzwięków i głosów oraz kształtów, obrazów, badania ruchu gwiazd, ludzie na ziemi
mogą nadać moc zapożyczoną od gwiazd do wywołania różnych skutków , jakoby
skutki owych magicznych sztuczek pochodzić mogły od ciał niebieskich. Otóż, jak św.
Augustyn dodaje,  wszystko to należy do czartów, kuglarzy dusz ludzkich, które im
ulegają .
Podobnie obrazy, zwane  astrologicznymi wywołują pewne skutki dzięki czartom,
jak tego dowodzi to, że polegają na pewnych napisach, które z natury swej niczego
nie mogą dokonać, gdyż obraz nie może być zasadą naturalnego działania. Zachodzi
jednak ta różnica między obrazami astrologicznymi a czarnoksięskimi, że przy tych
ostatnich wyraznie wzywa się czarta i czyni się pewne gusła, przynależne do
wyraznej zmowy z czartami. Natomiast w  astrologicznych obrazach zachodzi
ukryta, domyślna umowa za pośrednictwem pewnych kształtów czy napisów i
znaków.
3. Potęga władzy Bożej rozciąga się także na czartów, tak że Bóg może się nimi
posługiwać, do czego tylko chce. Natomiast ludziom nie powierzono władzy nad
czartami, by wolno było nimi się posługiwać, ale nakazano nam prowadzić z nimi
wojnę. Dlatego w żaden sposób nie wolno posługiwać się ich pomocą na podstawie
jawnego lub domyślnego układu z nimi.
Artykuł 3
CZY PRAKTYKI MAGICZNE, STOSOWANE DO
PRZEWIDYWANIA POMYZLNYCH LUB NIEPOMYZLNYCH
WYDARZEC S DOZWOLONE ?
Postawienie problemu. Wydaje się, że nie są wzbronione, gdyż:
1. Choroby to także niepomyślne wydarzenia. A przecież pewne znaki, które lekarze
poznają, wyprzedzają je. A więc chyba nie jest wzbronione badać takie znaki.
2. Nierozumne jest przeczenie temu, czego wszyscy doznają. Otóż prawie wszyscy
doznają pewnych przeczuć w pewnych miejscach i czasach, słysząc pewne słowa,
znajdując się w otoczeniu ludzi lub zwierząt, widząc jakieś osobliwe lub
nieuporządkowane czynności, zwiastujące coś dobrego lub złego. A więc można
badać takie rzeczy. [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • modemgsm.keep.pl