, JAS Droga w Światy Nadzmysłowe RadĹźa Joga nowoczesna 

[ Pobierz całość w formacie PDF ]

choćby tylko dogadzaniem sobie. Wówczas napój najsmaczniejszy, potrawa najbardziej
wykwintna, mieszkanie najwspanialsze i najwygodniejsze, rozkosz najbardziej upajajÄ…ca,
wszystko to przestanie być dla ciebie pokusą do pożądania tego pózniej na nowo. W chwili
gdy sposobności się nadarzą, skorzystasz z nich chętnie i z całym odczuciem ich wrażeń, ale
bez wiązania się nimi, bez chęci powtarzania i bez uczucia braku, gdy miną. Zanim do tego
dojdziesz, ćwicz się w umiarkowaniu i w znoszeniu bez przykrości jakiegokolwiek braku.
Dopiero wtedy będziesz miał wszystko, gdy ci przestanie dolegać to, że nie masz.
O przykazaniu piątym wiesz już, że nie tylko zabrania łapówek", lecz oczekiwania
jakichkolwiek zamierzonych przez ciebie wyników. wicz się w tym, aby nie powstał w tobie
ani cień uczucia rozczarowania, gdy wynik twej pracy nie jest taki, jak sobie obiecywałeś.
Bezwartościową zatem będzie twoja praca dopóty, dopóki nie przestaniesz pożądać nawet
uczucia zadowolenia z jej spełnienia. Gdy cieszysz się po spełnieniu uczynku dobrego, sam
obniżasz jego wartość, bo budzisz w sobie próżność.
Uczynki dobre nie są zasługą, tylko powinnością i nic ci się za nie nie należy. Cieszyć się z
nich byłoby taką samą naiwnością, jak cieszyć się z wypełnienia obowiązków, które przecież
zobowiązałeś się wypełniać. A gdy cieszysz się z nich dlatego, bo widzisz, że inni swoich nie
wypełniają, to budzisz nie tylko próżność, ale grzeszysz przeciwko nakazowi drugiemu i
trzeciemu, bo nie możesz wiedzieć, czy oni nie wypełniliby ich równie dobrze jak ty, gdyby
byli w twoich warunkach.
Nazwiesz to może wymaganiem zbyt wysokim, ale zważ, że ścieżka tajemna prowadzi ponad
poziom człowieczy, zatem wymaga słusznie od uczniów właściwości ponadludzkich.
Przytoczę ci przykład, na którym zmierzysz wysokość tych wymagań. Nakaz trzeci zabrania
kłamać, ale nie nakazuje prostować za wszelką cenę kłamstw obcych. Na dalszych stopniach
będziesz się wprawiał w tym, aby słuchając mów nielogicznych, a nawet wprost błędnych,
umieć wobec nich zachować się zupełnie milcząco, nawet nie pomyśleć przy tym, że ty to
wiesz lepiej. A już wprost grzechem byłoby odczuć przy tym zadowolenie lub dumę, że ty to
wiesz lepiej.
VII
NIJAMA (NABYWANIE CNÓT)
Uprawianie jamy miało za cel oczyścić twe ciała z przeszkadzających zanieczyszczeń.
Usuwając je robisz wolne miejsce dla wbudowania w twe ciała zalet, które uprzednio nie
mogły się w nich zmieścić. Wiesz już, że nijama obejmuje "szatsampatti", czyli sześć cnót
zdefiniowanych ściśle jeszcze za czasów Zankaraczarji. Podobnie, jak w przypadku pięciu
przykazań jamy, tak i pojęcie sześciu cnót rozszerzyło się znacznie od czasów
staroindyjskich.
Pierwsze z tego "sześciostopniowego przygotowania" nosi nazwę "szama" i obejmuje
kontrolę nad myślami. Idzie o to, abyś o każdej myśli swojej wiedział, że ona jest i co robi;
inaczej mówiąc, abyś nie dopuszczał do powstawania myśli podświadomych. Dotychczas
zdarzało ci się bardzo często, że w czasie, gdy miałeś czymś zajętą uwagę, myśl twoja
pracowała w całkiem innym kierunku, a mało kiedy uświadamiałeś sobie potem przebieg tej
myśli. Obserwując siebie uważnie, spostrzeżesz, jak często podczas czytania, pisania, nawet
liczenia, myślisz równocześnie o czymś zupełnie innym. Nawet podczas myślenia o czymś z
uwagą, biegnie druga myśl podświadomie w innym kierunku.
Z takich myśli podświadomych rodzą się owe niewytłumaczone na pozór, nastroje
przygnębienia i zgryz-liwości, bo myśli tych nie kontrolujesz, więc bez przeszkody dochodzą
do pesymistycznych nielogiczności. Różne pokusy często mają również zródło w takich
myślach niekontrolowanych, bo zanim się spostrzeżesz, myśl taka wzbudzi już współdrganie
w ciele astralnym, a ono następnie zadziała dalej w dół aż do ciała fizycznego.
Albowiem naprzód przychodzi proste pomyślenie, potem żywe wyobrażenie, potem
upodobanie, potem występne poruszenie serca, na koniec przyzwolenie" (E. 80). A to "proste
pomyślenie" bywa często podświadome, nie wiesz nawet, że takie pomyślenie już w tobie
powstało, a spostrzegasz się dopiero, gdy pokusa już rozkołysze twoje ciało astralne.
Drugim zadaniem, równie ważnym, jest kontrolowanie myśli pod względem ich "wieku".
Zwyczajni ludzie, zwłaszcza tzw. "praktyczni", bywają bardzo wygodni. Zamiast tworzyć
nowe myśli, posługują się z upodobaniem myślami dawnymi, wydobytymi z lamusa [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • modemgsm.keep.pl